Innehåll

Rollspel

Uppdaterad 2016-08-01

Vad är rollspel egentligen? Rollspel skiljer sig från vanliga spel genom att "spelpjäsen" består av en detaljerad rollperson med egenskaper och färdigheter och "spelplanen" består av en fantasivärld skapad och dirigerad av en spelledare. Alltför många missförstår dock begreppet rollspel. En del lägger för mycket i ordet spel och ägnar sig åt regeldiskussioner och segerjakt medan andra ägnar sig för mycket åt ordet roll och glömmer bort att man faktiskt rör sig i en spelvärld. För mig är rollspelet en utmärkt möjlighet att inte bara läsa eller skriva en bok (beroende på om man är spelare eller spelledare) utan också att leva sig in i den; att istället för Bilbo själv smyga in i Smaugs grotta eller att istället för Frodo själv bära Härskarringen till Mordor.

Jag upptäckte rollspelens värld i mellanstadiet och som många andra noviser förhöll jag mig först skeptisk till ett "spel utan segrare". I början blev det också mer spel än roll och spelgängets karaktärer bestod främst av hårdföra krigare som med vapnens kraft så snabbt och enkelt som möjligt sökte klara äventyrets mål genom så kallad "hack'n slash". Men med tiden upptäckte vi glädjen i att faktiskt ta på sig en roll som inte alltid sammanföll med äventyrets mål. Att spela en klumpig köpman eller en feg tjuv kan ge så otroligt mycket mer spelglädje än att spela en torr och tråkig krigare och det är det som räknas. Föreställ er själva Ringens brödraskap bestående av nio Boromir!

Vi prövade på många olika rollspel med vitt skilda världar - allt från Dungeons and Dragons och Sagan om Ringens fantasyvärldar till Chocks och Call of Cthulus skräckvärldar och Mutants och Star Wars framtidsvärldar. Drakar och Demoner förblev dock det populäraste spelet i kraft av sin fascinerande sagovärld, enkla regelsystem och avsaknad av gränser för fantasin.

Ytterligare ett kliv in i rollspelets fascinerande värld tog jag när jag började spelleda äventyr och även skriva dem själv. Att spelleda handlar inte längre om att skapa och leva sig in i en karaktär utan att likt en författare skapa och leva sig i en hel värld. Men till skillnad från J.R.R. Tolkien och andra författare så måste spelledaren dessutom hantera "levande" huvudpersoner i sin värld, levande huvudpersoner i form av rollpersoner med en egen vilja som inte alltid överensstämmer med spelledarens planer. För mig blev det ett gyllene tillfälle till att inte bara ge utlopp för min inspiration utan också till att bjuda in andra till den värld min penna skapade. Sönernas armband var det första äventyret jag skrev och det är det äventyret som ligger till grund för min fantasysvit Cindarellkrönikan. Eftersom jag nyligen återvänt till rollspelens värld kommer jag löpande att publicera mina äventyr nedan i hopp om att andra också kommer att få glädje av dem.

  1. Sönernas armband
  2. Drömmarnas stad del 1 - Brödernas arv
  3. Drömmarnas stad del 2 - Faderns gåva
  4. Frändernas ring (planerat hösten 2016)
  5. Hertigens son (planerat våren 2017)
  6. Cindars förlorade stammar del 1 - Drakens vinter (planerat sommaren 2017)
  7. Cindars förlorade stammar del 2 - Saabahls zenit (planerat hösten 2017)
  8. Cindars förlorade stammar del 3 - Angarthias skymning (planerat vintern 2017)
  9. Cindars förlorade stammar del 4 - Vandringens slut (planerat våren 2018)
  10. Cindarells frälsare (planerat sommaren 2018)
  11. Gudarnas kamp (planerat hösten 2018)


Hemsidan har fått 178370 besök. Skriv gärna en rad innan du går. Välkommen åter!

Namn:

E-post:




2016-02-23

Hej Thomas!

Roligt att ni är intresserade av äventyrskampanjen. (Jag får skynda mig att slutföra de senare äventyren.)

Skattgrupper finns beskrivna i kapitlet Skatter i den svarta grundboken. Om ni saknar den kan jag skriva av dem och skicka till er.

Vänliga hälsningar
Nicholas Hjelmberg


2016-02-22

Hej, min SL undrar var han kan hitta Skattgrupp någonstans, jag vill inte kolla igenom äventyren efter det, eftersom vi bara precis börjat på dom.. ;)



www.000webhost.com